Allt fler drömmer om att jobba med naturturism, men vad krävs för att lyckas? Hur ser verkligenheten ut och vad bör man tänka på? Här berättar jag om livet som aktivitetsföretagare, hur man kan tänka kring prissättning, produktutveckling och marknadsföring. Varför samarbete är så viktigt och hur du bedriver din verksamhet i en så hållbar riktning som möjligt.

 

För vem?
Den här föreläsningen vänder sig till de som funderar på att ge sig in i branschen, eller som kanske nyligen gjort det. Föreläsningen är fylld med handfasta idéer och tips kring hur du skulle kunna bedriva din verksamhet.
Deltagarna behöver inte ha några erfarenheter från besöksnäringen sedan tidigare, och inte heller en helt färdig affärsidé. Men det är bra om deltagarna har idéer som de är intresserad av att utveckla på något sätt.
Eller så har deltagarna kommit igång med ett nystartat bolag, men söker inspiration och vill ha konkreta tips på hur de kommer vidare.

Hur?
Outdoorföretagande kan genomföras på tre olika sätt utifrån tidsplan och budget:

1, Outdoorföretagande Light
Den korta versionen som övergripande sammanfattar helheten. Den ger deltagarna en bild av hur det är att starta eget, vad man bör tänka på och i stora drag vad produktutveckling och prissättning handlar om. Ett alternativ är också att bryta ut ett av de fem fokusområdena och helt fokusera på det (se föreläsningens fokusområden/innehåll nedan).
Tid: 3 timmar

2, Outdoorföretagande Classic
Föreläsning med inslag av workshops där vi arbetar utifrån fem huvudsakliga fokusområden (se nedan). Innehållet är baserat på mina många års erfarenhet från aktivitetsbranschen och är framtaget för att ge den bild av företagande som hon själv skulle velat ta del av i början av sin företagsresa. Mycket handfasta tips och personliga berättelser och anekdoter utlovas.
Tid: 5st fokusområden á 2 timmar = 10 timmar totalt.
Kan fördelas på två dagar eller på ett antal olika träffar.

3, Outdoorföretagande Classic med personlig feedback
Som “Outdoorföretagande Classic” ovan men med personlig feedback till deltagarna kring det material de arbetat fram kring produktutveckling, prissättning och marknadsföring.
Tid och pris på förfrågan beroende på antal personer.

Var?
Online via Zoom eller på plats fysiskt hos er om restriktionerna tillåter det.

– – –

Fokusområden / Innehåll
Del 1: Intro & Starta-eget
Del 2: Produktutveckling och prissättning
Del 3: Marknadsföring & samarbeten
Del 4: Att jobba som aktivitetsguide
Del 5: Hållbar turismutveckling och avslut

– – –

BOKA:
Maila mig er förfrågan och önskemål på på linda@woodsandwater.se eller ring 0730-289 290.

Mer om mig
Jag har arbetat inom turistindustrin i över 25 år och har sedan 2009 arbetat som egenföretagare inom aktivitetsbranschen. Idag äger och driver jag guideföretaget Woods & Water of Sweden AB samt är delägare i kajakföretaget VätternKajak och aktivitetsföretaget Omberg Zipline. Jag har tidigare varit delägare i Orust Kajak på västkusten samt i det surfinspirerade aktivitetscentret Beach Crib.
Under 14 år var jag ordförande (och vice.ordf) för Friluftsfrämjandet Vadstena som driver en hel skidanläggning med 150 personer på ideell basis. Jag har också arbetat ett antal år med att utbilda blivande guider och naturguider på gymnasial och eftergymnasiala utbildningar.

Själv är jag utbildad friluftsguide, kajakguide, MTB-guide, historieguide, resesäljare samt projektledare inom konferens, kongress och event… och utbildad inom hållbar turismutveckling.

Kommentarer från tidigare deltagare:
“Ett mycket inspirerande genomgång kring olika delar inom outdoorföretagande som verkligen ökat min förståelse kring hur jag själv ska utveckla mig och min verksamhet.”

“Ett skönt flow mellan inspiration, kunskap…”

“En inspirerande kurs!”

“Otroligt inspirerande och värdefullt. Både från Lindas erfarenheter från att ha varit företagare en längre tid, men också från de andra kursdeltagarna.”

“Har varit väldigt bra och även roligt att träffa likasinnade. Bra grund, tankar och idéer att jobba vidare med hemma.”