Vårt mission, vår vision och vårt driv är att våra barnbarns barn ska kunna leva glädjefyllda och trygga liv i samklang med naturen, med vetskapen om att det här finns tillräckligt med resurser för att hålla dem vid liv. Så de kan ägna dagarna åt att njuta av livet och ta hand om sin omgivning och de som lever där.
Detta gör vi genom att:
- Vi introducerar till friluftsliv och olika friluftsaktiviteter för ökad naturnärvaro och medvetenhet.
- Vi berättar om det mytomspunna Omberg och Vättern, om dess historia och sägner om människor och väsen som levt på den här platsen före oss. Vi för berättelserna vidare till nästa generation och våra besökare.
- Vi väljer att arbeta med partners som i stort delar vår syn på hållbarhetsfrågor, vi är inte alltid överens, men har en öppen och respektfull dialog om det.
- Våra medarbetare är alla informerade om vad W&W står för och vill verka för och har valt att stå bakom det vi gör. De bidrar också med tips på vad som kan göras bättre.
- Vi har arrangerat återkommande workshops om hållbar turismutveckling för företag inom vår destination
- Vi föreläser över hela landet på gymnasier, yrkesutbildningar, folkhögskolor och universitet om hållbar turismutveckling.
- Vi samarbetar och deltar i utvecklingsarbeten med de kommuner där vi verkar, och med den region vi är verksam inom.
- Vi har bjudit in och lett gemensamma workshops om hållbar turism för lokalinvånare, politiker och turismföretagare.
- Vi hänvisar journalister och reseskribenter till att besöka oss utanför högsäsongen för att minska trycket och sprida ut intresset för vår destination till andra tider på året.
- Under 2021 drev Linda på Woods & Water ett ideellt, nationellt initiativ som heter Let’s Meet & Talk med syfte att skapa dialoger för en mer hållbar utveckling av turism och friluftsliv. Resultatet blev en videoserie med med våra möten och samtal med företrädare för svensk turism och friluftsliv – avsnitten och mer läsning finns på www.letsmeetandtalk.se
- Vi marknadsför oss inte till, eller samarbetar med agenter, over-seas, av klimatskäl. Vi arbetar ungefär till 90% med svensk marknad och 10% med våra grannländer.
- Vi hänvisar aldrig till flyg som transportmedel, vi gör inga pick-ups vid flyg och vi rekommenderar alltid våra gäster till att resa kollektivt med tåg, buss och närtrafik.
- Vi använder lokala guider.
- Vi informerar våra internationella besökare om Allemansrätten och dess skyldigheter.
- 10% av vår årliga vinst donerar vi till föreningar som verkar för friluftsliv och naturbevarande insatser.
- Vi källsorterar, såklart.
- Vi köper våra guidekläder second-hand samt från svenska klädföretag.
- Vi geotaggar inte specifika platser, men berättar gärna inom vilket område vi befinner oss i.
- Endast små grupper, inte fler än 15 pers, och helst inte fler än 8st. Vi vill inte att stora folksamlingar i skogen ska störa djurliv, andra besökare eller ens de egna inom gruppen.
- Vi beräknar årligen vårt ekologiska fotavtryck:
2019: ca 1,8 ton koldioxid
2020: ca 4 ton koldioxid (pga inköp av mountainbikes och fler jobbresor)
2021: ca 1,5 ton koldioxid (sålde bilen mitt under sommaren)
2022: ca 1,3 ton koldioxid (inköp mountainbikes) - Vi marknadsför lågsäsongen mer än högsäsongen i syfte att sprida ut besökarna jämt över året.
- 15 juli 2021 sålde vi företagsbilen – sedan dess har 90% av alla guider tagit sig till/från jobbet till fots eller med cykel. Bil används vid enstaka tillfällen under året.
- Vi anpassar våra guidade turer efter kollektivtrafikens tidtabell för att förenkla för våra gäster att resa hit med buss och tåg.