StÀllningstagande

De som lĂ€st en rubrik och sen tyckt till utan att tĂ€nka till fick mig att skriva detta inlĂ€gg. Behöver förklara det ena och det andra efter dagens mediarus. Vad Ă€r det jag pratar om? Jo, för ett par dagar sedan blev jag kontaktad av P4 som ville veta mer om min syn som turismföretagare pĂ„ hemester – jag kunde sĂ„klart inte lĂ„ta bli att hylla den utifrĂ„n det personliga och företagsmĂ€ssiga stĂ€llningstagande jag tagit. Att jag Ă€lskar hemester och svemester personligen, samt att vi kom in pĂ„ att jag som företagare Ă€ven valt att inte marknadsföra mig eller samarbeta med agenter overseas av klimatskĂ€l. Reportern blev nyfiken och ville veta mer, jag berĂ€ttare min version under drygt 30 min – som blev ett drygt 2 minuter kort inslag i radion – och dessutom ett tema för dagen i P4 dĂ€r Ă€ven andra turismorgan fick tycka till om flyg och turism. Inslaget sĂ€ndes nationellt i Ekot.

Inslaget blev uppmĂ€rksammat – fick en mĂ€ngd lyssningar och kommentarer, Aftonbladet och flera andra tidningar ringde upp och ville veta mer om mitt synsĂ€tt. Sen haglade kommentarerna in, via sociala medier och mail, de flesta positiva, andra ett försök till att vara konstruktiva och sedan ett par god dag-yxskaft. Och det Ă€r vĂ€l av den anledningen jag kĂ€nner att jag vill förtydliga vissa saker.

HÀr Àr svar pÄ nÄgra av de vanligaste frÄgorna och kommentarerna som mitt uttalade lett till, samt mina svar pÄ dessa:

”Flyget stĂ„r för 2% av vĂ€rldens totala utslĂ€pp sĂ„ ingen idĂ© att ens bry sig”
Svar: Faktiskt 5% om man rĂ€knar pĂ„ de utslĂ€pp som görs pĂ„ hög höjd. Enligt Parisavtalet ska varje svensk ha en klimatbudget pĂ„ max 2 ton koldioxid per Ă„r – medan en flygresa till Medelhavet och tillbaka slĂ€pper ut ca 1 ton per person. I snitt slĂ€pper svensken ut 10-11 ton per person och Ă„r. Hur ska vi Ă€ndra vĂ„rt levnadssĂ€tt för att hĂ„lla oss under 2 ton?  Jag sjĂ€lv tĂ€nker att om jag ska försöka bidra till att uppnĂ„ Parisavtalet sĂ„ vill jag lĂ€gga min koldioxidbudget pĂ„: Mat, vĂ€rme och vĂ„rd i första hand – nöjesresor kommer i sista hand. Detsamma gĂ€ller min yrkesroll – jag har arbetat med turism i över 20 Ă„r, detta Ă€r mitt sĂ€tt att dra mitt strĂ„ till stacken – att göra vad jag kan för att minska utslĂ€ppen bĂ„de privat och i arbetet. Hur skulle du sjĂ€lv gjort? Fortsatt i blindo eller försökt göra det du kan?

”En kioskvĂ€ltare för mitt eget företag – ett PR-trick”
Haha, I wish! Om du fĂ„r en frĂ„ga av media och svarar pĂ„ den – Ă€r det ett PR-trick? Nej. Jag har aldrig skyltat med detta stĂ€llningstagande jag tog för snart ett Ă„r sedan, jag har aldrig sagt det högt, aldrig skrivit om det i sociala medier, aldrig skickat en pressrelease om det. Det Ă€r bara nĂ„got jag valt att göra, i det tysta, endast mina nĂ€rmaste branschkollegor kĂ€nde till det, och de som blivit nekade sĂ„klart. Det kom upp till ytan nu av en slump dĂ„ en reporter frĂ„gade mig vad jag personligen tyckte om att fler valde att hemestra istĂ€llet för att resa utomlands. Och nej – ingen kioskvĂ€ltare – om jag förlorat 500 affĂ€rer har jag vunnit 1 – ungefĂ€r sĂ„ ser fördelningen ut.

”Du bör inte uttala dig för det ger andra skuldkĂ€nslor”
VĂ€nta lite
 ska jag vara tyst och följa strömmen, för annars kan andra mĂ€nniskor bli stötta? Wake up – vi lever i Sverige 2019. SkuldkĂ€nslor Ă€r bra, det Ă€r mĂ„nga gĂ„nger en del av en process i att bli en bĂ€ttre mĂ€nniska. Det Ă€r mina egna skuldkĂ€nslor som fĂ„tt mig att göra de val jag gjort idag, och jag tĂ€nkte inte dölja dem ifall att fler personer skulle rĂ„ka bli ”drabbade” av detsamma.


”Om man vill gĂ„ i konkurs sĂ„ visst!”
LĂ€tt – alla dagar om att jag vĂ€ljer en konkurs av mitt företag till fördel att mina barnbarn fĂ„r en lika fin uppvĂ€xt i Sveriges natur som jag sjĂ€lv fick. SĂ„ jĂ€vla lĂ€tt – alla dagar! Men jag har redan en sĂ„ bra grund av svenska turister som Ă€r min huvudsakliga mĂ„lgrupp, att jag inte ser det som ett problem att jag inte kommer fĂ„ mĂ„nga overseasbesök.

”SĂ„ resor hon sjĂ€lv med flyg, he, he, he
.”
NĂ€r reste jag senast med flyg? NĂ€r fattade jag beslutet att förĂ€ndra mina egna resvanor och att begrĂ€nsa mitt företags samverkan med overseas companies? Titta pĂ„ det först – innan du uttalar dig. Folk tittar pĂ„ mina InstainlĂ€gg som gjordes för 4,5 Ă„r sedan och anser inte att jag Ă€r trovĂ€rdig för att jag flög dĂ„, Ă€ven om jag sedan dess totalt Ă€ndrat mitt synsĂ€tt pĂ„ turism och flygande. Men jag Ă€r inte ute efter att vara trovĂ€rdig för mĂ€nniskor som inte vill lyssna oavsett vad som sĂ€gs – jag gör detta för att jag vill kunna se mina barn och barnbarn i ögonen resten av livet.
Se gammalt blogginlÀgg om detta hÀr!
TvĂ€rtom tror jag att det kan vara mer trovĂ€rdigt att höra min resa frĂ„n vagabond till idag – jag Ă€r inte född trĂ€dkramare utan var en helt vanlig global vagabond vars passion var resor, det jag levde för och levde av – men jag Ă€ndrade mig totalt över ett par mĂ„nader och Ă€ndrade bĂ„de min livsstil och mitt arbetssĂ€tt. Av vissa anses jag dĂ€rmed inte vara vĂ€rd att lyssna pĂ„. Medan andra föredrar att lyssna pĂ„ de som Ă€ndrat Ă„sikt eftersom nog dessa sitter inne pĂ„ flera vinklar och oftast Ă€r mer objektiva.  


”Det Ă€r diskriminering”
Nej. Att stĂ€nga ute individer skulle jag sĂ€ga Ă€r diskriminerande – men om man lyssnade eller lĂ€ste ordentligt kunde man höra att jag inte utesluter nĂ„gon pĂ„ plats – allt detta handlar bara om vart jag vĂ€ljer att marknadsföra mig samt vilka agenter jag vĂ€ljer att jobba med. Jag har alltsĂ„ valt att inte marknadsföra mig till ex Asien och USA, inte heller har jag inlett samarbeten med turismbolag och agenter frĂ„n far away/overseas.

”Flyget Ă€r inte den vĂ€rsta boven”,
Nej inte om man ska se till att flygen stĂ„r för 5% av de totala utslĂ€ppen – men om du kollar upp din egen koldioxidbudget och ser att resor kanske stĂ„r för 50% av dina totala utslĂ€pp, och att du ska minska dina utslĂ€pp frĂ„n nĂ„nstans mellan 10-15 ton ner till ynka 2 ton – för att uppfylla Parisavtalet som Sverige tecknade tillsammans med typ hela vĂ€rlden – menar du dĂ„ att du kan göra det utan att minska nöjesresandet? En sĂ„n kalkyl ser jag mer Ă€n gĂ€rna – för tro mig, jag VILL resa och jag VILL jobba med resor – jag ser bara inte att det Ă€r möjligt utifrĂ„n den utmaning vi stĂ„r inför de nĂ€rmsta Ă„ren.
Man hör mig sĂ€ga att flyget Ă€r vĂ€rsta boven i inslaget, men man fĂ„r det inte i sitt sammanhang – om vi svenskar tittar pĂ„ vart vi lĂ€gger vĂ„ra koldioxidutslĂ€pp sĂ„ skulle de flesta nog se att det Ă€r inom transport och resor. Om en turismföretagare tittar pĂ„ sina koldioxidutslĂ€pp sĂ„ Ă€r det mĂ„nga gĂ„nger resorna till och frĂ„n upplevelsen som ger de största utslĂ€ppen – framförallt för oss naturturismföretagare. Jag har sett siffror pĂ„ andra turismföretagare dĂ€r 50-70% av deras koldioxidutslĂ€pp orsakas av besökarens resor till och frĂ„n destinationen – för sĂ„ fĂ„r man ocksĂ„ rĂ€kna, Ă€ven om mĂ„nga vĂ€ljer att inte göra det med argumentet ”vi kan Ă€ndĂ„ inte pĂ„verka de som reser hit”. Just det har triggat igĂ„ng mig – för vi kan visst pĂ„verka vilka som reser hit. Vi behöver inte utesluta nĂ„gon, men vi kan vĂ€lja vart vi marknadsför oss och vi kan vĂ€lja vilka agenter vi vĂ€ljer att arbeta med och vi kan jobba stenhĂ„rt tillsammans inom branschen för att fĂ„ besökaren att stanna lĂ€ngre.

Om jag sjÀlv slutat flyga?
Nej, jag tror inte det. Det vill jag ocksĂ„ vara tydlig med. Men jag har gĂ„tt frĂ„n att flyga 3ggr per Ă„r till att flyga 1 gĂ„ng vart femte Ă„r, och att nĂ€r jag gör det sĂ„ stannar jag lĂ€ngre, frĂ€mjar lokal ekonomi, lĂ€r mig mer om kulturen och sprĂ„ket, lĂ€r kĂ€nna invĂ„nare och bidrar till destinationens utveckling – det som Ă€r kĂ€rnan i att resa – det som mĂ„nga idag glömt bort eller inte vĂ„gat göra – istĂ€llet vĂ€ljer man all-inclusive och kryssningsfartyg. Men att resa pĂ„ riktigt, det vill jag inte att nĂ„gon slutar med, dock i lagom dos.

Det spelar ingen roll vad vi i Sverige gör.
Det rĂ„der det delade meningar om. Men jag vet för egen del att jag vill göra vad jag kan. Jag Ă€r totalt obekvĂ€m med att blunda och skylla pĂ„ andra – nĂ„got som dĂ€remot verkar passa en stor del av befolkningen. Vilken typ Ă€r du sjĂ€lv, hur tĂ€nker du sjĂ€lv kring klimatfrĂ„gan? Att du vill bidra med att göra det du kan, eller fortsĂ€tter du som vanligt med argumentet att det Ă€r upp till andra att Ă€ndra sig?
Om jag ser att jag med mycket enkla medel kan halvera mina egna koldioxidutslĂ€pp och Ă€ndĂ„ behĂ„lla en god livskvalitet, kan jag dĂ„ inte fĂ„ göra det utan att bli kritiserad? Varför tar sĂ„ mĂ„nga mitt egna privata beslut sĂ„ personligt – jag har ju aldrig uppmanat nĂ„gon annan att Ă€ndra sitt levnadssĂ€tt – men det Ă€r mĂ„nga som nu uppmanat mig att Ă€ndra mitt eget och hĂ€va min flygbegrĂ€nsning.


Jag vet en massa saker som Àr minst lika dÄliga som flyget.
OK, bra för dig. Men dĂ„ undrar jag vad du gör för att förĂ€ndra – eller nöjer du dig med att pĂ„peka?

Jag flög till och frĂ„n Grekland – Ă€r jag vĂ€lkommen till er?
Med den instĂ€llningen har jag svĂ„rt att se att vi skulle ha det kul ihop. Vi vĂ€lkomnar alla, men kan Ă€ven vara öppna med att det vi erbjuder nog inte möter era förvĂ€ntningar eller önskemĂ„l, och att dĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att ni söker det ni söker hos nĂ„gon annan.  

Ska svenska kungafamiljen inte heller fÄ komma med internationella gÀster?
Seriöst? Kanske den roligaste kommentaren. Ska jag ens svara pÄ detta? NÄn av er som har ett bra svar pÄ detta för sjÀlv Àr jag mÄllös.

LĂ€nkar
HÀr Àr nÄgra lÀnkar till sidor som inspirerat mig till att fatta de beslut jag gjort:
https://www.aalto.fi/en/department-of-design/15-degree-lifestyles
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/240574/240574.pdf
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/turismens-koldioxidutslapp-ar-fyra-ganger-storre-an-tidigare-berakningar
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/parisavtalet/
https://www.naturskyddsforeningen.se/flygfaq
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/
https://www.naturskyddsforeningen.se/flyginfo
https://martinhedberg.se/


About Author

client-photo-1
woodsandwater